Çocuk gelişimi ve eğitimi alanı, özellikle okul öncesi eğitim kurumlarını kapsar. Kreş, yuva, anaokulu, ana sınıfı, çocuk kulüpleri,okul öncesine yönelik özel eğitim kurumları, bu kurumlar arasında sayılabilir. Bu alanda kamu kurumları ve özel kuruluşlar faaliyetler gösterir.
Çocuk Gelişimi ve Eğitimi alanı tanıtım videosunu izlemek için tıklayınız...
Okul öncesi dönem, çocuğun gelişiminin en hızlı olduğu dönemdir. Bu nedenle çocukların bu dönemde, sağlıklı beslenmesi, temel eğitim alması, sosyal ve psikolojik açıdan gelişmesi çok önemlidir.
Geçmişte çocukların okul öncesi yılları evlerinde, anneleriyle ve yaşıtlarıyla; mahalle aralarındaki güvenli oyun alanlarında geçerken, günümüzde durum oldukça farklıdır. Bugün büyük kentlerdeki, trafiğin yoğun olduğu cadde ve sokaklarda çocukların vakit geçirmesi zor, hatta tehlikelidir. Diğer yandan, toplumsal ve ekonomik hayattaki gelişmeler bayanların da iş yaşamına atılmasını beraberinde getirmiştir.
Bu gelişmeler okul öncesi eğitim kurumlarının önemini ortaya çıkarmıştır. Çalışan annelerin büyük bölümü, çocuklarının bu tür eğitim kurumlarında eğitim görmesini tercih eder. Ayrıca, çocuklarının eğitim kurumlarında daha iyi sosyalleşeceği, daha doğru yöntemlerle kuralları öğrenerek olumlu alışkanlıklar edineceğini düşünen ev hanımları da çocuklarının bu kurumlara göndermeye başlamıştır. Dolayısıyla, ülkemiz genelinde okul öncesi eğitim kurumlarına olan talep artmış ve bu kurumların sayısı hızla çoğalmıştır.
Alanın genişlemesiyle bu kurumlarda görev alacak nitelikli ve iyi yetişmiş elemana daha fazla ihtiyaç duyulmaya başlanmıştır. Uluslararası standartlarda eğitim almış, mesleğini severek yapan ve yabancı dil bilen kişiler Avrupa Birliği ülkelerinin yanı sıra başka ülkelerde de rahatlıkla iş bulma imkânına sahiptir.
ALANIN TANIMI VE ÖNEMİ
TANIMI: 0-12 yaş çocuklarının gelişim özelliklerini tanıyıp, alışkanlık ve gereksinimleri konusunda bilgi kazanmış olan, onların sorunlarını giderici önlemler alabilen, özel eğitime gereksinim duyan çocukları tanıyıp, bu çocuklar için uygun eğitim ortamını düzenleyebilen, anne sağlığı konusunda bilinçli olan, 0-12 yaş çocuklarında görülebilen hastalıkların belirtilerini, korunma yollarını ve bakımını bilen, ilk yardım konusunda bilgi ve beceri kazanan, okul öncesi eğitim kurumlarında program hazırlayıp, uygulayabilen, bu çocukların gelişim düzeylerine ve gelişen teknolojiye uygun eğitici oyuncaklar hazırlayabilen, kullandığı makine, araç ve gerecin basit bakım ve onarımını yapabilen, çalıştığı iş yerinde günlük mönü ve yiyecekleri ilkelerine uygun hazırlayabilen, kendi alanındaki meslekî ve teknik becerilerini kullanarak iş yerinde ve çevresindeki sorunları çözümleyebilen, teknolojik gelişmelere açık, girişimci, problem çözme becerisine sahip, çevresiyle uyumlu ilişkiler kurabilecek nitelikte teknik eleman yetiştirmeyi amaçlayan keyifli bir alandır.
ÖNEMİ: Çocuk gelişimi ve eğitimi alanı, özellikle okul öncesi eğitim kurumlarını kapsar. Kreş, yuva, anaokulu, ana sınıfı, çocuk kulüpleri bu kurumlar arasında sayılabilir. Bu alanda kamu kurumları ve özel kuruluşlar faaliyetler gösterir.
Okul öncesi dönem, çocuğun gelişiminin en hızlı olduğu dönemdir. Bu nedenle çocukların bu dönemde, sağlıklı beslenmesi, temel eğitim alması, sosyal ve psikolojik açıdan gelişmesi çok önemlidir.
Geçmişte çocukların okul öncesi yılları evlerinde, anneleriyle ve yaşıtlarıyla; mahalle aralarındaki güvenli oyun alanlarında geçerken, günümüzde durum oldukça farklıdır. Bugün büyük kentlerdeki, trafiğin yoğun olduğu cadde ve sokaklarda çocukların vakit geçirmesi zor, hatta tehlikelidir. Diğer yandan, toplumsal ve ekonomik hayattaki gelişmeler bayanların da iş yaşamına atılmasını beraberinde getirmiştir.
Bu gelişmeler okul öncesi eğitim kurumlarının önemini ortaya çıkarmıştır. Çalışan annelerin büyük bölümü, çocuklarının bu tür eğitim kurumlarında eğitim görmesini tercih eder. Ayrıca, çocuklarının eğitim kurumlarında daha iyi sosyalleşeceği, daha doğru yöntemlerle kuralları öğrenerek olumlu alışkanlıklar edineceğini düşünen ev hanımları da çocuklarının bu kurumlara göndermeye başlamıştır. Dolayısıyla, ülkemiz genelinde okul öncesi eğitim kurumlarına olan talep artmış ve bu kurumların sayısı hızla çoğalmıştır.
Alanın genişlemesiyle bu kurumlarda görev alacak nitelikli ve iyi yetişmiş elemana daha fazla ihtiyaç duyulmaya başlanmıştır. Uluslararası standartlarda eğitim almış, mesleğini severek yapan ve yabancı dil bilen kişiler Avrupa Birliği ülkelerinin yanı sıra başka ülkelerde de rahatlıkla iş bulma imkânına sahiptir.
DAL PROGRAMLARI, TANIMLARI VE AMAÇLARI
1. ERKEN ÇOCUKLUK EĞİTİMİ: Erken çocukluk öğretmen yardımcısının sahip olduğu, çocuğun gelişim ilkelerine uygun eğitim programını uygulamada öğretmene yardımcı olma yeterliklerini kazandırmaya yönelik eğitim ve öğretim verilen daldır. Amacı: Çocuk Gelişimi ve Eğitimi alanında erken çocukluk öğretmen yardımcılığı mesleğinin yeterliklerine sahip meslek elemanları yetiştirmek amaçlanmaktadır.
2. ÖZEL EĞİTİM : Özel eğitimde öğretmen yardımcısının sahip olduğu, özür grubuna uygun eğitim programını uygulamada öğretmene yardımcı olma yeterliklerini kazandırmaya yönelik eğitim ve öğretim verilen daldır. Amacı: Çocuk Gelişimi ve Eğitimi alanında özel eğitimde öğretmen yardımcılığı mesleğinin yeterliklerine sahip meslek elemanları yetiştirmek amaçlanmaktadır.
ALANIN ALTINDA YER ALAN MESLEKLER
Çocuk gelişimi ve eğitimi branşı üçüncü sınıfta iki dala ayrılmaktadır. Erken çocukluk eğitimi ve özel eğitim. Bu dallarda verilecek eğitime göre öğrenciler aşağıdaki iki alanda bilgi ve beceri sahibi olacaklardır.
Tanımı: Erken çocukluk öğretmen yardımcısının sahip olduğu, çocuğun gelişim ilkelerine uygun eğitim programını uygulamada öğretmene yardımcı olma yeterliklerini kazandırmaya yönelik eğitim ve öğretim verilen daldır.
Amacı: Çocuk Gelişimi ve Eğitimi alanında erken çocukluk öğretmen yardımcılığı mesleğinin yeterliklerine sahip meslek elemanları yetiştirmek amaçlanmaktadır.
Tanımı: Özel eğitimde öğretmen yardımcısının sahip olduğu, özür grubuna uygun eğitim programını uygulamada öğretmene yardımcı olma yeterliklerini kazandırmaya yönelik eğitim ve öğretim verilen daldır. Çocuk Gelişimi ve Eğitimi alanında özel eğitimde öğretmen yardımcılığı mesleğinin yeterliklerine sahip meslek elemanları yetiştirmek amaçlanmaktadır.
ALANI SEÇMEK İSTEYEN ÖĞRENCİDE OLMASI GEREKEN ÖZELLİKLER
-Görme işitme problemi olmayan,
-Türkçeyi doğru kullanan,
-görgü kurallarını bilen ve uygulayan,
-fiziksel ve ruhsal yönden sağlıklı olan,
-el ve parmaklarını ustalıkla kullanabilen,
-yaratıcı,
-araştırmacı,
-gelişime açık,
-iletişim becerisine ve problem çözme becerisine sahip,
-hoşgörülü,
-sabırlı kişiler olması gerekmektedir.
ÇOCUK GELİŞİMİ VE EĞİTİMİ ALANI MEZUNLARININ İŞ BULMA İMKÂNLARI
Kamu kuruluşlarına bağlı kreşlerin, özel yuva ve anaokullarının, gündüz bakım evlerinin artmasıyla birlikte çalışma alanı genişleyen bir meslektir.
ÇOCUK GELİŞİMİ VE EĞİTİMİ BRANŞI MEZUNLARININ GİDEBİLECEĞİ YÜKSEK ÖĞRETİM KURUMLARI
Ayrıca, Anadolu kız meslek ve kız meslek liseleri, Çocuk Gelişimi ve eğitimi alanından mezun olanlar, istedikleri takdirde, Çocuk Gelişimi ön lisans programına sınavsız geçiş için başvurabilirler.
ÜNİVERSİTELERİN ÇOCUK GELİŞİMİ VE EĞİTİMİ ÖĞRETMENLİĞİNDEN MEZUN OLANLARIN ÇALIŞMA ALANLARI
Üniversitelerin Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Öğretmenliği Programından mezun olanlar:
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Millî Eğitim Bakanlığı Orta Öğretim Kurumları Sınıf Geçme ve Sınav Yönetmeliği'ne göre çeşitli ölçme araçları kullanılarak öğrencilerin değerlendirilmesi esastır. Buna göre;
1. Dersin altındaki modüllerin işlenişi sırasında kazandığı (bilgi, beceri ve tavırlar) yeterlikler,
2. Okulda, işletmede ve kendi kendilerine yaptıkları tüm öğrenim faaliyetleri değerlendirilerek öğrencilerin dersteki başarısı belirlenir.
YATAY VE DİKEY GEÇİŞLER
Program; geniş tabanlı ve modüler yapıda düzenlendiğinden, Mesleki ve Teknik Eğitim Yönetmeliği çerçevesinde yatay ve dikey geçişlere
olanak sağlanır.
1. Alan/dalda sertifika, belge ve diplomaya götüren tüm programlar ve dallar arasında geçiş yapılabilir.
2. Diploma almaya hak kazanan öğrenci, Çocuk Gelişimi ve Eğitim alanının devamı niteliğindeki programların veya bu alana en yakın programların uygulandığı meslek yüksek okuluna sınavsız geçiş yapabilir ya da sınav sonuçlarına göre diğer yükseköğrenim kurumlarını tercih edebilir.
BELGELENDİRME
1. Mezun olan öğrenciye alanda/dalda diploma verilir.
2. Öğrencinin seçtiği dal ile ilgili aldığı tüm dersler ve modüller diploma ekinde belirtilir.
3. Öğrenciye, programdan ayrıldığında veya mezun olduğunda, kazandığı yeterlikleri gösteren ve bir yaygın mesleki ve teknik eğitim programı ile aynı yeterlilikleri kazanan kişilere eş değer belge verilir.
4. Öğrencinin kazandığı mesleki yeterlikler sertifikaya yönelik belgelendirmelerde değerlendirilir.
EĞİTİM SÜRESİ
1. Alan programının toplam eğitim süresi, 9. Sınıftan sonra 3 öğretim yılı olarak planlanmıştır.
2. Eğitim süresinin okul, işletme ve bireysel öğrenme için ayrılmış dağılımı, Çocuk Gelişimi ve Eğitimi alanı haftalık ders çizelgesi, dersler ve modüller ile ilgili açıklamalarda belirtildiği gibi uygulanır.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Modüler öğretime yönelik ağırlıklı olarak bireysel öğrenmeyi destekleyici yöntem ve teknikler uygulanır.
1. Öğretmenler öğrencilere rehberlik eder.
2. Öğrenciler kendi kendine öğrenmeye teşvik edilir.
3. Öğrencilerin aktif olması sağlanır.
4. Öğrenciler araştırmaya yönlendirilir.
5. Öğrenciler kendi kendilerini değerlendirebilir.
6. Öğrencilere yeterlik kazandırmaya yönelik yöntem ve teknikler uygulanır.
İŞ BİRLİĞİ YAPILACAK KURUM VE KURULUŞLAR
Öğrenciler, programın gerektirdiği öğretim faaliyetleri,istihdam olanakları ve planlama konularında çevredeki üniversiteler, sivil toplum örgütleri, erken çocukluk eğitim kurumları, özel eğitim kurumları ve rehabilitasyon merkezleri meslek elemanları ile işbirliği yapılarak yönlendirilir.
ÖĞRENCİ KAZANIMLARI
Programın sonunda seçtiği dala/mesleğe yönelik olarak öğrenci;
1. Alandaki ortak temel, bilgi ve becerileri kazanabilecektir.
2. Çocuk Gelişimi ve Eğitimi alanının temel yeterliklerine sahip olabilecektir.
3. Dalın gerektirdiği işleri yapabilecektir.
4. Dalın gerektirdiği özel mesleki yeterlilikleri kazanabilecektir.
EĞİTİM-ÖĞRETİM FAALİYETLERİ
Çocuk Gelişimi ve Eğitimi alanı haftalık ders çizelgesinde yer alan dersler ve bu derslerin altındaki modüllerin içeriğindeki eğitim-öğretim uygulamaları yapılır.
*Okulumuzda Erken Çocukluk Eğitimi Dalında eğitim verilmektedir.
*Anadolu bölümümüz mevcuttur.
SEVGİLİ ÖĞRENCİLER
Erken çocukluk eğitimi, çocuğun doğumundan ilkokula kadar geçirdiği yılları kapsar ve bireyin yetişkinlikte nasıl olacağını büyük ölçüde belirler. Bu nedenle çok büyük önem taşır.
Bu dönemde çocuklar henüz kendi gelişim özelliklerini, yeteneklerini, ilgi alanlarını ve gereksinimlerini tanımadıklarından, duygu ve düşüncelerini ifade güçlüğü içerisinde olduklarından, onlarla ilgilenen yetişkinlerin çok bilinçli ve dikkatli olmaları gerekmektedir.
Bu nedenle erken çocukluk eğitim kurumlarını tanımak ve bu doğrultuda çocuklara uygun kurumlar seçmek, çocukların geleceği açısından son derece önemlidir.
Çocuklara erken çocukluk eğitiminde belli davranışları kazandırmak ve gelişimlerini desteklemek için gerekli eğitim yaşantıları evde ebeveynler, erken çocukluk eğitim kurumlarında ise öğretmenler tarafından hazırlamalıdır. Bu eğitim yaşantılarından yararlanamayan çocukların gelişimleri yavaş olmakta ve çocuklar bu olumsuz izleri yaşamları boyunca taşımaktadır.
Erken çocukluk eğitim kurumlarında erken çocukluk eğitimi, iyi hazırlanmış eğitim programları aracılığıyla verilmesi çocukların sağlıklı kişilik geliştirmeleri ve çevreye uyum sağlamaları açısından son derece büyük önem taşır ve çocukları geleceğe hazırlar.
Adres:
Adana Yolu Üzeri Yavuz Selim Mah. Adana Cad. 38800 Yeşilhisar/Kayseri
Telefon
0 352 651 33 19